13
آگوست

Building Management System

سیستم مدیریت ساختمان یا بی ام اس (BMS) به انگلیسی: Building Management System که گاها با عنوان سیستم اتوماسیون ساختمان ( BAS ) نیز شناخته می‌شود، یک سامانهٔ مبتنی بر رایانه است که برای کنترل و نظارت بر تجهیزات مکانیکی و الکتریکی داخل ساختمان (مانند تهویه، روشنایی، سیستم قدرت، سامانهٔ آتش‌نشانی و ایمنی) در داخل ساختمان‌ها نصب می‌شود.

سیستم مدیریت ساختمان شامل دو بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار است، سخت‌افزارها معمولاً به صورت اختصاصی به وسیله میکروکنترلرها پیاده‌سازی می‌شوند و نرم‌افزارها نیز ممکن است به صورت اختصاصی برای سیستم نوشته شوند، در برخی از سیستم‌ها از نرم‌افزارهای کنترل و مانیتورینگ برای کنترل ونظارت بر عمل کرد بخش‌های مختلف استفاده می‌شود. ارتباط میان سخت‌افزار و نرم‌افزار توسط یکی از پروتکل‌های DeviceNet، SOAP، XML، BACnet، LonWorks و MODBUS و usp و lan و rs232 و… پیداسازی خواهد شد. اجزای اصلی این سیستم شامل :۱-کنترل‌کننده مرکزی، ۲- کنترل‌کننده محلی، ۳- کنترل‌کننده اینترنتی، ۴- سنسورها می‌باشد.

اجزای سیستم مدیریت ساختمان

یک سیستم مدیریت ساختمان دارای توابع زیر می باشد:

  • کنترل
  • نمایش
  • بهینه سازی

همچنین اعمال کنترل مرکزی توسط یک سیستم در ساختمان معمولا برروی بخش های زیر صورت می پذیرد.

  • سیستم های قدرت (شامل سیستم های ذخیره انرژی الکتریکی و تامین برق اضطراری)
  • سیستم تامین روشنایی (تجهیزات روشنایی)
  • سیستم تامین گرمایش و سرمایش و تهویه مطبوع (HVAC)
  • سیستم های ایمنی و بازدید (شامل بازرسی مکان های مختلف و سیستم اعلام سرقت، امکان دید قسمت های مختلف، سیستم مدار بسته و …)
  • تنظیم دسترسی
  • سیستم آتش نشانی (شامل اعلام و اطفای حریق)
  • کنترل آسانسورها و بالابرها
  • سیستم آبرسانی (شامل تنظیم دبی و فشار آب مناطق مختلف، قطع و وصل جریان آب در مواقع مختلف، امکان کنترل آبیاری فضای سبز و …)
  • و موارد دیگری که هریک بسته به کاربری ساختمان و سطح درخواست کاربر قابل لحاظ در سیستم می باشد.

ویژگی‌ها

سیستم‌های مدیریت ساختمان قبلاً به دلایل اقتصادی فقط در ساختمان‌های بزرگ با سیستم‌های مکانیکی، الکتریکی و لوله کشی گسترده اجرا می‌شد، اما امروز این سیستم می‌تواند در تمامی ساختمان‌ها استفاده شود.

شاید یکی از دلایل مهمی که سیستم‌های مدیریت ساختمان را از نظر اقتصادی توجیه می‌کند، (ارتباط ساز) صرفه جویی در مصرف انرژی باشد. هزینهٔ بالای آب، برق، گاز، تلفن و… و نیاز به صرف جویی بیشتر در مصرف این موارد نیاز به یک سیستم کنترلری هوشمند دارد، سیستمی که بتواند:

  1. دمای اتاق‌ها و آب گرم کن و بخش‌های مختلف ساختمان را کنترل کند (بخاری یا کولر با توجه به دمای تنظیم روشن / خاموش شود)
  2. لامپ‌های روشنایی بدون استفاده خاموش شوند.
  3. باز و بسته بدون در و پنجره‌ها در فصول گرم و سرد هشدار داده شود.
  4. برق لوازم برقی بدون استفاده قطع شود.
  5. امکان استفاده از لوازم پرمصرف در زمان‌های پیک وجود نداشته باشد (یا مدت استفاده از وسیله (مثلاً تلفن) محدود باشد).
  6. کنترل روشنایی به وسیلهٔ کاهنده‌های اتوماتیک ولتاژ
  7. امکان بهره‌گیری از سیستم‌های هوشمند کنترل روشنایی برای ایجاد نورپردازی‌های ویژه
  8. کنترل کلیدها به وسیلهٔ ریموت کنترل

مثال‌های از کاربرد سیستم مدیریت ساختمان

از این سیستم می‌توان در ساختمان‌ها، ادارات، کارگاه‌ها، انبارها و هر جای که انسان‌ها وجود داشته باشند، استفاده نمود. برای بیان هرچه بهتر اهمیت سیستم‌های مدیریت ساختمان، در این بخش به بررسی چند فرایند در ساختمان‌های هوشمند پرداخته‌ایم.

آتش‌سوزی و نشت گاز

آرامش خانواده مهمترین چیز برای هر فرد است، آتش‌سوزی و نشت گاز همیشه این آرامش را تهدید می‌کند. سیستم‌های مدیریت ساختمان می‌توانند با استفاده از ماژول‌های گاز یاب و آتش یاب خود، نشت گاز و آتش‌سوزی را حس کرده و اقدامات تکمیلی که توسط کاربر برنامه‌ریزی شده‌است را انجام دهند. قطع برق، بستن شیر گاز، به صدا در آوردن آژیر، ایجاد تماس تلفنی و… از جمله اقدامات تکمیلی است که توسط سیستم مدیریت ساختمان می‌تواند انجام شود.

امنیت و نظارت

سیستم‌های امنیتی به شکل‌های مختلفی پیاده‌سازی می‌شوند، استفاده از سنسورهای آشکار ساز حرکت یا دوربین‌های مدار بسته، از جمله روش‌های حفاظتی است که در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در سیستم‌های مدیریت ساختمان راهکارهای امنیتی مختلفی پیش روی کاربران قرار دارد: استفاده از دوربین‌های مدار بسته یا سنسورهای آشکار ساز حرکت ضبط فیلم در صورت وجود هر گونه حرکت در محدودهٔ نظارتی دوربین فعال کردن آژیر یا اطلاع به شخص یا ادارهٔ پلیس در صورت ورود فرد متجاوز مشاهدهٔ تصاویر دوربین‌های مختلف از راه دور و از طریق اینترنت دریافت گزارش از کلیه فعالیت‌های انجام شده در طول روز (باز و بسته شدن درب‌ها، تعداد ورود و خروج‌ها و…) از طریق ایمیل یا پیامک قابلیت خاموش و روشن کردن کلیه لوزام برقی، کم و زیاد کردن میزان دما، رطوبت و نور محیط از طریق تلفن یا ارسال پیامک

مزایای استفاده از سیستم مدیریت ساختمان

  • کاهش مصرف انرژی در طولانی مدت به دلیل حذف مصارف ناخواسته
  • کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری
  • حذف خطای اپراتوری به دلیل کنترل توسط رایانه
  • ثبت دقیق میزان استفاده هر واحد یا قسمت از منابع انرژی
  • گزارش‌گیری آماری از عملکرد اجزای مختلف ساختمان
  • اعلام آلارم‌ هشداردهنده برای بازبینی دوره‌ای تجهیزات
  • امکان کنترل از راه دور

استفاده از سیستم مدیریت ساختمان روز به روز فراگیر تر و پر طرفدار تر میشود و در اکثر ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد